Home >> Editoriale >> Avem nevoie de masini personale in orase?

Avem nevoie de masini personale in orase?

Este nevoie sa renuntam la masinile personale in orase? Merita sa le folosim in orase, odata ce exista sisteme de transport in comun si taxiuri? Pentru multi dintre oameni, masina reprezinta nu doar satisfacerea unei nevoi cat reprezinta statutul social. Nu e nicio noutate, ne place sa ne laudam cu ce avem, incepand de la haine si terminand cu masinile cat mai mari si/sau mai luxoase.

Nu este genul de problema care poate fi clarificata peste noapte. Cred insa ca o dezbatere despre rolul masinilor personale in orase este mai mult decat necesara, dat fiind boom-ul de masini existente in fiecare oras, numarul redus al parcarilor, drumurile care nu fac fata fluxului de masini si problemelor care apar din folosirea acestora.

Poate ca ar trebui sa incepem cu utilitatea masinilor personale. Ce facem cu acea masina pe care am cumparat-o? Cheltuim intre 12% si 26% din veniturile lunare pentru achizitia si folosirea masinii. Ca procent de utilizare, statisticile indica faptul ca pe parcusul unei zile o masina este folosita in medie circa 10% din timp. Drumurile prin oras ne iau deci 2.4 ore din timpul zilnic, in functie de trafic, destinatie etc.

Aici apare a doua problema in oras si in special in orasele vechi, unde infrastructura nu poate face fata numarului mare de masini. Sa luam exemplul extrem al Bucurestiului. Anul trecut, in Bucuresti erau 471 de masini personale la mia de locuitori, numar aflat in media europeana (473). In tara lucrurile stau ceva mai bine, 203 masini la 1000 locuitori. Asta inseamna ca in Bucuresti aproape unul din doi locuitori are o masina personala.

La un numar declarat de 1.730.600 locuitori ar insemna ca in Bucuresti sunt 815.113 masini. Daca mai punem si masinile inregistrate in alte tari si masinile din alte orase ale celor care locuiesc in Bucuresti, probabil ajungem la un numar de 1 milion de masini. De retinut ca in Romania exista sase milioane de vehicule motorizate, din care 4,7 milioane sunt autoturisme, deci peste 21% din aceasta valoare se regaseste in Bucuresti.

Pentru cei interesati de statistici, vechimea parcului auto la nivel national inseamna 124.000 masini care au sub doi ani vechime, 338.000 au intre doi si cinci ani, iar 2,6 milioane unitati au intre 5 si 15 ani vechime. Peste 1,5 milioane masini sunt mai vechi de 15 ani, din care peste 830.000 de unitati sunt fabricate acum mai bine de 20 de ani. Ca si combustibil, benzina conduce detasat cu 3.1 milioane masini. Intr-un top 5, cea mai populara marca auto in Romania este Dacia, urmata de Volkswagen, Opel, Ford si Renault.

Intr-o ora de trafic in Bucuresti, se afla in trafic circa 240.000 de autovehicule (autoturisme), 31.700 autovehicule de transport de marfa si cca 900.000 de pasageri ai transportului public. Apare deci intrebarea daca avem strazi care sa  absorba acest flux enorm de masini. Vorbim pana la urma de un spatiu care trebuie impartit intre un numar mare de participanti, fara ca acestia sa se loveasca sau sa se blocheze. Daca mai includem si biciclistii si pietonii in ecuatie se vede clar ca infrastructura nu face fata.

Spuneam ca masina stationeaza circa 90% din zi,  daca se poate in parcare, daca nu..pe unde apuca fiecare sa o lase. Si iata a doua problema. Am masina, nu prea am pe unde sa o conduc sau plec mult mai devreme ca sa nu prind aglomeratia si sa ajung la ora stabilita la destinatie. Am ajuns la destinatie..unde parchez masina?

Necesitatea de locuri de parcare in orase este stringenta iar problemele care apar din aceasta lista pot fi intalnite la tot pasul, pe toate drumurile, trotuarele si spatii verzi. Calculele autoritatilor au fost intotdeauna depasite de realitate iar legislatia nu ajuta, este permisiva dar chiar si asa, nu este aplicata. Buna sau rea, daca ar fi aplicata tot s-ar reduce numarul parcarilor „extreme”, de la parcatul integral pana la parcatul in intersectie, parcuri, scari de bloc etc. Chiar si acolo unde exista parcari, nu sunt folosite pentru ca sunt contra cost.

Solutia folosita in alte tari pentru cei care vin din afara orasului sunt acele Park&Ride. Adica masina este lasata la intrarea in oras si de acolo se foloseste un mijloc de transport in comun pentru a ajunge la destinatie. Ce facem insa cu cei care tranziteaza orasul? Cei care trebuie sa ajunga in centru din orice colt al orasului?

O solutie ar putea fi, din nou, transportul in comun. Un transport civilizat in care metroul/tramvaiul/autobuzul/troleul etc vine la timp, este curat si putin aglomerat ar putea face pe multi dintre oameni sa renunte la masina, chiar sa o vanda. Este mult mai ieftin sa folosesti transportul in comun decat sa mergi cu masina in oras. Iar pentru acele momente in care chiar avem nevoie sa caram ceva, exista solutii specializate, punctuale si care nu implica achizitia de masini personale.

O alta solutie o reprezinta renuntarea la masini si folosirea bicicletelor, motoretelor si scuterelor. Diferenta se poate vedea atat in spatiul ocupat pe strada cat si in poluarea facuta de fiecare. Pentru ca nu locuim singuri in oras, actiunile noastre au impact asupra tuturor.

Problema poluarii in orase a devenit deja extrema in multe tari din lume. Stim cu totii ce inseamna sa stai langa o masina mergand..si totusi zi de zi facem asta. O zi de plimbare prin centrul oricarui oras devine un adevarat cosmar. S-ar putea ca solutia sa fie masinile electrice..insa pentru cat timp? Posibil sa scapam de problema poluarii si sa ne blocam din nou in problema infrastructurii ineficiente. De exemplu in unele tari s-au introdus recent taxiuri electrice. La fel si in alte orase din lume. Se rezolva astfel problema poluarii dar ramane problema infrastructurii, a costurilor de intretinere, a parcarilor etc.

Multe din orasele lumii recurg la solutii ecologice, alternative. Piste pentru biciclisti, restrictionarea accesului in anumite zone ale orasului si chiar blocarea unor strazi in anumite zile. Totul impreuna cu un sistem de transport cat mai ecologic si promovarea mersului pe jos ca solutie pentru sanatatea oamenilor,  in special a adultilor care nu fac miscare. Unele orase isi propun chiar sa devina neutre din punct de vedere al emisiei de carbon, vezi exemplul Copenhaga care si-a stabilit acest obiectiv pana in 2050.

Va fi intotdeauna greu sa renuntam la anumite facilitati, lucruri pe care le consideram normale in viata de zi cu zi. Insa trebuie sa ne hotaram ce conteaza mai mult pentru toti, pentru ca impactul fiecaruia asupra orasului se rasfrange asupra tuturor.

Check Also

Copilul tau este dependet de tehnologie?

Folosirea tehnologiei actuale de catre copii starneste dezbateri aprinse online si offline. Daca tehnologia este …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *