Home >> Mediu >> In Bogota, ziua fara masini devine saptamana fara masini

In Bogota, ziua fara masini devine saptamana fara masini

In anul 2000, primarul din Bogota, Columbia a organizat pentru prima data ziua fara masini la nivelul orasului. Succesul acestei zile a facut ca acest program sa fie introdus permanent in oras – in urma unui referendum local- iar ideea a fost preluata la nivel global, astfel incat pe 22 Septembrie este Ziua fara masini. Evenimentul promoveaza imbunatatirea transportului in comun, folosirea bicicletelor si a mersului pe jos precum si dezvoltarea comunitatilor unde locurile de munca sunt aproape de casa iar cumparaturile se pot face in magazinele locale.

Dupa 14 ani in Bogota, ziua fara masini se transforma in saptamana fara masini, astfel incat intre 6 si 13 Februarie, pe anumite trasee din oras nu s-a circulat cu masina. Evident, acest efort nu s-ar fi putut realiza fara un sistem de transport in comun foarte bine pus la punct, existentei pistelor pentru biciclete si nu in ultimul rand, dorintei cetatenilor de schimbare. Sistemul de transport dezvoltat in Bogota serveste ca model de referinta pentru peste 50 de orase din lume. Transportul public deserveste 69% din calatoriile in Bogota, un oras cu aproape 7 milioane de locuitori. Aproape 30% din bugetul primariei este dedicat imbunatatirii modelului de transport prin reinoirea parcului auto, regandirea rutelor de circulatie in oras si a sistemului de semaforizare, crearea de noi piste pentru biciclete („Ciclorutas”) , tranzitia catre tehnologia masinilor hibride si electrice precum si studii pentru dezvoltarea primei linii de metrou.

Sistemul de transport cu autobuzele, Transmilenio, deserveste 1.8 milioane locuitori in fiecare zi lucratoare si transporta aproape 40 milioane de calatori in fiecare luna pe 87 km de artere principale si 663 km artere secundare cu 1392 autobuze care opresc in 155 statii.

Ciclorutas, pistele dedicate pentru biciclisti, insumeaza 344 km si sunt folosite de peste 450.000 de oameni in fiecare zi. Media unei calatorii este de 25 minute la o viteza medie de 17 km/ora. In fiecare duminica si in zilele de sarbatori legale din an, 127 km din principalele strazi ale orasului sunt inchise traficului auto, pentru a fi folosite de mai mult de un milion de biciclisti si pietoni.

Pe langa aceste sisteme complexe, orasul foloseste 50 de taxiuri electrice si in 2015 va incepe constructia primei linii de metrou care va deservi circa 1.5 milioane calatori pe zi incepand cu 2019.

Check Also

Madridul se acopera de vegetatie pentru a lupta impotriva temperaturilor in crestere

In incercarea de a reduce temperatura orasului, municipalitatea va folosi locurile vacante, pietele orasului, o …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *