Home >> Tehnologie >> Calculatorul ca asistent personal

Calculatorul ca asistent personal

Odata cu miniaturizarea componentelor si cresterea puterii de calcul, calculatorul a trecut de la stadiul de masina de calcul la cel de prieten de distractie si in curand, va fi asistentul pentru fiecare dintre noi.

In filmul „Her”, personajul principal interpretat de Joaquin Phoenix se indragosteste de sistemul de operare. Ideea unui sistem tehnic foarte performant, capabil de sentimente s-ar putea sa para putin puerila, dar trebuie sa ne reamintim ce inseamna tehnologia in ziua de azi, modul cum a ajuns sa fie parte integranta din viata noastra, de la banalul (acum) aparat de cafea pana la telefonul mobil de ultima generatie.

Interactiunea dintre personajele filmului a fost prezentata intr-un mod care, chiar daca nu este pe deplin posibil in acest moment, prefateaza viitorul calculatorului ca asistent personal, care va avea abilitatea de a raspunde emotiilor umane.

Termenul pentru aceasta tehnologie este „calcul afectiv” si implica citirea, interpretarea si chiar simularea emotiei, pentru scopul de a interactiona cu oamenii si uneori de a le influenta comportamentul. In esenta, calculul afectiv foloseste modele de algoritmi de recunoastere pentru a identifica o stare emotionala a unui individ folosind repere vizuale si auditive.

Tehnologia poate distinge daca o persoana este fericita, trista, suparata, indiferenta si asa mai departe si chiar daca aceasta incearca sa ascunda emotia. Aceste tehnici nu sunt limitate la fete si voci ci se pot aplica la diverse trasaturi cum ar fi mersul si postura individului. Pentru ca sunt capabile sa furnizeze informatii imediate si exacte, aceste tehnologii au un potential foarte mare ca mecanism de feedback.

Un sistem care poate citi si raspunde la comportamentul uman in fractiuni de secunda are evident aplicabilitate in sistemele de supraveghere si paza, dar inclusiv alte domenii pot beneficia de ajutorul lui. De exemplu, retelele sociale vor putea sa transmita mai multe informatii catre utilizatorii lor. Insa domeniile cu potential social vor beneficia la maxim de aceasta noua tehnologie.

Imaginati-va moduri de interactiune rapida intre comercianti si cumparatori prin personalizarea ofertelor in functie de starea de spirit a cumparatorului. Trecerea pe langa vitrine purtand o pereche de ochelari gen Google Glass va arata detinatorului- folosind realitatea virtuala –  ce produse de care ar putea fi interesata poate gasi in acele magazine.

Programele de calculator pot identifica varsta, genul si zona demografica. Pentru a gasi cel mai bun produs care sa fie oferit, magazinul va folosi programele de recunoastere pentru a studia expresia fetei, mersul, postura pentru a-i oferi cea mai buna solutie pentru cumparaturi. Camerele vor identifica ceea ce poarta, vor calcula inaltimea, greutatea si marimea hainelor si vor arata ofertele de sezon si promotiile pe un avatar 3D care va arata ca si cumparatorul. Imaginea va fi apoi trimisa catre cumparator care va beneficia de o reducere de 20% in timp ce este inca la cativa metri de magazinul respectiv.

Este ceea ce se va intampla in urmatorii ani si ca orice tehnologie noua, va fi folosita din ce in ce mai des, va avea partea ei de rateuri si probleme. Intrebarea este cat de mult patrunde aceasta tehnologie in viata noastra si cat de multa libertate trebuie sa oferim comerciantilor pentru a prelucra datele personale. Exista deja situatii neplacute, tehnologii care invadeaza spatiul personal uneori fara stirea utilizatorului, tehnologii care fac rau oamenilor sau sunt folosite pentru santaj, atac si chiar crima. Este un drum comun pentru toata omenirea si ar putea insemna fie un salt enorm, fie calea catre distrugere.

Booking.com

Check Also

Cercetatorii au descopere accidental o modalitate de a face bateriile sa reziste pentru totdeauna

Chiar daca mai sunt de facut multe teste pana cand aceste baterii isi vor dovedi …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


17 + five =

Booking.com