Home >> Energie >> Cum vor fi masinile peste 10 ani?

Cum vor fi masinile peste 10 ani?

Trag speranta, indreptatita spun eu, ca nu vor mai fi doar niste cutii pe roti, mai mult sau mai putin aerodinamice, mai mult sau mai putin utile, mai mult sau mai putin periculoase.

Sper ca peste 10 ani masinile sa fie in primul rand nepoluante. Este momentul in care am putea avea energie nepoluanta din mai multe surse. Nu trebuie sa mizam doar pe o singura modalitate de a propulsa masina, deja simtim pe pielea noastra ce inseamna dependenta de petrol. Putin probabil ca peste 10 ani sa nu mai existe masini propulsate de benzina, motorina si alte derivate din petrol. Ca vor consuma mai putin, ca nu vor mai fi atat de multe ca in prezent…totul depinde de interesul – in primul rand economic – al celor care construiesc masini, al politicienilor si mai ales, interesul celor care au investit pana acum in petrol.

Deci, ce va fi peste 10 ani tine de multi factori. Principalul factor va fi cum spuneam, cel economic. Al doilea factor, la fel de important, este cel tehnologic. Nu cred ca exista luna in care sa nu se anunte noi descoperiri in privinta masinilor electrice propulsate de baterii de diferite tipuri. Lunar aflam ce au mai gasit “cercetatorii britanici” ca sa ne propulsam masinile. Daca solutia miraculoasa pana acum parea a fi bioetanolul, ei iata ca nu e asa. Suprafetele mari necesare pentru cultivarea produselor din care se obtine acest combustibil duce la situatii contrare idei de ecologie, in speta la defrisarea padurilor. Mai mult, culturile traditionale sunt abandonate in favoarea culturilor pentru obtinerea bioetanolului. In ritmul actual, se vorbeste deja de o criza a produselor alimentare.

O solutie relativ recenta este data de combustibil obtinut din…alge. Da, tot un fel de biocombustibil doar ca in loc sa se defriseze hectare de padure, se construiesc statii enorme de generare a combustibilului folosind alge si bacterii. Alte solutii implica folosirea enzimelor combinate cu materiale necombustibile si chiar..cafea. Da, zatul de cafea ar putea fi o solutie partiala pentru propulsia automobilelor. Si zeci de alte solutii mai mult sau mai putin fanteziste, dar care multe nu vor ajunge sa fie produse in masa. Pentru ca de fapt aici e problema: productia in cantitati imense a unui combustibil rapid si la un pret competitiv a.i sa poata inlocui benzina si motorina.

Hidrogenul pare a fi un candidat serios pentru combustibilul viitorului. Obtinerea hidrogenului, stocarea si folosirea lui ca si combustibil pentru propulsia masinilor este in acest moment destul de dificila, dar problema nu este insurmontabila. In Norvegia s-a inaugurat prima autostrada cu statii de alimentare bazate pe hidrogen, HyNor. Nu exista producator important care sa nu se fi “jucat” mai mult sau mai putin cu acest combustibil. Asta pentru ca poate fi obtinut dintr-o varietate foarte mare de surse. Odata obtinut, poate fi folosit atat ca sursa individuala de energie cat si in combinatie cu alte elemente pentru a produce electricitatea necesara unui motor electric.

Cel mai mare accent pare insa ca se pune pe masinile electrice. Foarte populare la sfarsitul secolului 19 si inceputul secolului 20, au intrat intr-un con de umbra odata cu utilizarea motoarelor cu combustie interna. Criza petrolului din anii 1970 si 1980 a readus in vedere utilizarea acestor masini. Odata cu secolul 21, interesul a crescut , existand deja pe piata masini electrice: Tesla, REVAi, Buddy, Mitsubishi i MiEV, Th!nk City, Nissan Leaf, Renault Fluence Z.E. Obtinerea electricitatii din diverse surse a devenit o cursa cu premii extreme pentru jucatorii de pe piata. Vorbim in definitiv de schimbarea combustibilului pentru circa un miliard de masini, cu potential de crestere pana la 3 miliarde in 2050. Principala problema a masinilor electrice ramane in continuare obtinerea sursei de energie necesara masinii pentru a rula un numar rezonabil de km fara a necesita reincarcari lungi si dese.

Intrebarea este: de ce sa nu si-l produca fiecare masina in parte? Celulele solare de generatia a doua sunt mult mai eficiente si fiabile. Se vorbeste deja de nanocelule solare, care vor fi aplicate pe intreaga suprafata a masinii a.i aceasta sa devina un..perpetum mobile? De ce nu, in definitiv- in medie- peste 90% din timp masina sta undeva intr-o parcare. Ar putea la fel de bine sa se incarce singura. Si daca tot are curent, poate se duce sa ia si copilul de la scoala.

Da, pentru ca vor fi masini care se vor conduce singure. Sunt convins ca in 10 ani masinile vor putea sa mearga singure, fara probleme in trafic, fara accidente atat pentru ocupant cat si pentru cei din jur. Va parca perfect pe un singur loc, va pastra distanta in mers si cu siguranta nu va face pe smechera in trafic. Suna frumos? Este foarte aproape de a fi realizabil.

Ce este insa cel mai important este modul in care vedem noi aceste masini peste 10 ani. Nu stiu daca Romania va fi un promotor al politicilor “verzi”, pasii sunt destul de firavi catre inexistenti in acest moment. Peste 10 ani insa lucrurile vor trebui sa se schimbe, nu doar pe strada ci si in mentalitatea noastra.

De exemplu, marimea masinilor. Cum ar fi ca masina sa se poata personaliza in functie de cerinta din acel moment? Ce nevoie am de un tanc pe sosea cand sunt singur in masina? Pot avea o masina suficient de spatioasa fara sa car inca una dupa mine. Pot face cumparaturi si cu o masina cat un Tico de ex. Am nevoie sa plec la drum lung cu bagaje? Atasez restul masinii si iata-ma “marinar” pe sosele.

Masina viitorului va arata asa?

Peste 10 ani, masinile nu vor mai fi folosite foarte mult in orase. Nu pentru ca nu mai vrem, ci pentru ca nu vom mai putea. Solutiile actuale de fluidizare nu vor rezolva problema traficului decat pentru o perioada scurta. In oras trebuie sa se foloseasca automobile nepoluante, cu zgomot cat mai redus, pe trasee predefinite. Mai normal ar fi sa mergem la munca intr-u autobuz electric care vine la ora fixa, nu e aglomerat pentru ca vin foarte des si ne duce la destinatie fara sa ne face draci in trafic..suna bine, corect?

Peste 10 ani vom vedea altfel utilitatea unei masini. Poate nu le vom mai cumpara, ci le vom inchiria pentru perioade scurte de timp. Poate ca vor fi restrictii legate de utilizarea unei masini: ai loc de parcare, iti poti cumpara una. Stiu, suna SF ce spun eu aici, dar chiar trebuie sa regandim utilitatea unei masini in viata noastra. Cazul meu ca sofer de week-end ma face sa ma intreb de fiecare data de ce platesc o asigurare la masina, de ce imi fac griji ce se intampla cu ea, ce nu merge, cat costa benzina, cand sa-i fac ITP etc. Sincer, as putea trai foarte bine si fara asa ceva, am facut-o ani de zile inainte pana sa-mi cumpar masina.

Ce va fi peste 10 ani cu masinile poate fi cat de cat prevazut. Actualele curente se indreapta cu pasi timizi catre o noua era, in care ecologia este noua regina. S-ar putea insa sa nu fie de ajuns. Dependenta de masini, facilitatile oferite de masina personala trebuie sa fie surclasate de facilitati mult mai bune de transport in comun, de transport al marfurilor, calatorilor pe distante cat mai mari cu costuri cat mai mici. Poate ca nu ce va fi peste 10 ani ar trebui sa ne intrebam, ci ce va fi peste 20-30 de ani. Din fericire, lucrurile au inceput sa se miste.

Booking.com

Check Also

Top energii alternative pentru viitor

Nu mai este pentru nimeni un secret faptul ca sursele actuale de petrol, gaze si …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Booking.com