Home >> Editoriale >> Este timpul pentru achizitia unei masini electrice?

Este timpul pentru achizitia unei masini electrice?

Masinile electrice stabilesc noi standarde de fiabilitate si siguranta, si probabil ca multi dintre noi isi doresc o masina care sa le ofere tehnologie de varf la preturi acceptabile. Este insa inceputul sfarsitului pentru masinile alimentate cu combustibil fosil? Este momentul sa ne cumparam o masina electrica?

La nivel mondial s-au vandut peste 500.000 de masini electrice pana in acest moment. Trendul este in crestere iar producatorii vin cu solutii si oferte interesante. Totusi, numarul vanzarilor este departe de a-l egala pe cel al masinilor non-electrice. Care sunt motivele?

Primul si cel mai evident motiv este pretul. Atat pretul masinilor electrice cat si pretul benzinei/motorinei. Chiar daca se vrea a fi ecologist, pretul pentru masinile electrice (incluzand aici si chiria ceruta pentru baterie de catre producatorul Renault) este departe de a fi tentant, inclusiv cu acele subventii oferite de diverse guverne la achizitia unei masini electrice. Succesul Dacia Logan a aratat ca oamenii nu vor sa dea bani pe masini scumpe, chiar daca sunt ecologice, ci cauta o masina care sa le satisfaca nevoile de baza. Cine stie, poate o Dacia Logan electrica ar deveni un nou succes in vanzari.

Legat de nevoile de baza, trebuie spus ca una dintre ele, care se refera la distanta acoperita, arata ca de fapt masinile electrice pot suplini necesarul zilnic pentru circa 90% din conducatori. Excluzand drumurile lungi in concediu/afara orasului sau firmele de transport, aproape fiecare conducator poate folosi zilnic o masina electrica pentru drumuri in oras.

Si poate si aceasta „fobie” ar putea fi rezolvata daca ar exista suficiente statii de reincarcare iar perioada petrecuta la „pompa” ar fi comparabila cu cea petrecuta pentru masinile actuale. A petrece cateva ore pentru incarcarea bateriei a.i sa se poata face alti 100 km nu e o solutie prea fericita. Daca in SUA, Tesla a rezolvat aceasta problema cu Supercharger, solutia de incarcare ultra rapida a bateriilor, in Europa va mai dura ceva pana va fi o retea la nivelul intregului continent. Deja s-au facut pasi in aceasta directie, dar suprafata acoperita de aceste statii este mult prea mica. Urmeaza solutiile wireless care incearca sa reduca atat timpul cat si folosirea cablurilor. Exista statii de incarcare care pot fi instalate acasa fara efort. Idei sunt, ramane sa fie aplicate la nivel global.

Pentru cei care trec peste aceste impedimente privind pretul si distanta parcursa, iata cateva masini electrice existente pe piata.

Tesla Model S. Este modelul care rezolva problema distantei ce poate fi parcursa cu masina, dar cu un cost care o face inaccesibila de foarte multi dintre noi. Cei care doresc o masina de lux, premiata si extrem de sigura (5.5 stele, mai mult decat standardul actual), Model S este varful de gama, masina care satisface toate cerintele si multe altele pe langa.

Nissan Leaf. Pretul ceva mai accesibil o face sa fie cea mai vanduta masina electrica in categoria ei. Sunt planuri pentru o noua versiune a masinii, care probabil va aduce o durata de utilizare mai mare a bateriei. Nu se stie insa cand va aparea si ce facilitati va dispune fata de versiunea actuala.

Fiat 500e. Este masina pe care Fiat NU vrea sa o vanda. Mai exact, CEO Fiat spune ca pierde bani la fiecare vanzare pentru aceasta masina. Poate o strategie de marketing, poate nu, dar utilizarea ei redusa si pretul mare o fac putin vandabila.

Chevy Spark EV. Varianta electrica nu este deloc un best-seller. Durata mica de utilizare si pretul mare o fac putin interesanta.

BMW i3. Pare a fi noua vedeta si este apreciata de vedete. Vanzarile in SUA sunt la valori mari, cerinta exista, pretul este relativ accesibil (in special pentru cei din tarile dezvoltate). Totusi, distanta parcursa nu este la nivelul in care sa fie utilizata pentru drumuri lungi, motiv pentru care vine cu un modul (optional) de extindere a autonomiei pe benzina.

Renault are patru masini electrice (Twizy, Fluence Z.E., Kangoo Van Z.E. si Zoe) care ar putea reprezenta o solutie, daca nu se ia in considerare rata lunara platita pentru folosirea bateriei. E un sistem care  nu si-a gasit prea multi adepti, dar care permite constructorului francez sa avanseze pe piata.

Mitsubishi i-MIEV are vanzari foarte mici si probabil reprezinta, la fel ca si smart ForTwo ED si Fiat 500e un mod de a arata ca producatorul poate avea in oferta si masini electrice. Sau poate ca inca nu a prins foarte bine ca a doua masina, pentru ca autonomia este o problema pentru drumuri lungi.

Tehnologia avanseaza rapid si se gasesc deja noi moduri de a crea baterii care sa permita o utilizare mai indelungata. Tesla a anuntat ca va pune la dispozitia producatorilor patentul privind producerea unor baterii de mare capacitate. China vine tare din urma si BYD, cu actionari gen Warren Buffet, va avea un cuvant de spus in lumea masinilor electrice. Si alti producatori se gandesc sa aduca in oferta lor masini electrice, dar multi asteapta ca tehnologia sa fie suficient de ieftina pentru a-si putea vinde masinile.

Pentru cei care vor o masina electrica, trebuie sa-si stabileasca la ce anume vor sa o foloseasca si de cati bani dispun pentru investitie. Pentru marea majoritate a romanilor, achizitia unei masini electrice nu este inca o solutie, atat din prisma banilor cat si a lipsei punctelor de incarcare in orase. Probabil insa ca peste 10 ani vom asista la o utilizare consistenta a masinilor electrice si in tara, iar primul pas a fost facut de existenta primei masini Tesla Model S in Romania.

Booking.com

Check Also

Copilul tau este dependet de tehnologie?

Folosirea tehnologiei actuale de catre copii starneste dezbateri aprinse online si offline. Daca tehnologia este …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Booking.com