Home >> Tehnologie >> Gigantul chinez care poate rivaliza cu Facebook si Amazon

Gigantul chinez care poate rivaliza cu Facebook si Amazon

Suprematia americana in domeniul tehnologiei a fost intotdeauna pusa la incercare de diverse companii din lume, iar chinezii nu fac exceptie. Tencent, o controversata companie care valoreaza 139 miliarde dolari la bursa din Hong Kong si are aproape un miliard de utilizatori, ameninta serios pozitia detinut de Facebook, Amazon, Twitter si Uber. Iar acum a trecut la expasiunea globala.

„Companiile chineze sunt mult mai inovatoare [decat companiile americane] in integrarea experientei utilizatorilor pentru social media, jocuri de noroc si e-commerce”, spune Sun Baohong, decan Scolii de Afaceri Cheung Kong din Beijing.

Sunt cateva motive pentru care companiile chineze ce activeaza pe internet au avantaje. Pe langa sustinerea (deloc mascata uneori) a statului, profita si de faptul ca Facebook nu este permis in China iar Google s-a retras din aceasta tara. Dar asta nu e tot, succesul Tencent nu se bazeaza doar pe aceste restrictii. Compania foloseste diverse facilitati cu mult inaintea Facebook (versiunea mobila de exemplu) care ofera celor 355 de milioane de utilizatori activi functii cu care americanii sunt obisnuiti – incluzand Facebook, Twitter, WhatsApp, Zynga, toate integrate intr-o singura aplicatie. In plus, continua adaugarea de noi facilitati intr-un ritm ametitor, cum ar fi sistemul Uber de gasire a taxiurilor care a fost folosit deja de 21 de milioane de utilizatori inca din primele saptamani de la lansare.

Compania a trecut acum la ofensiva locala, fiind deja prezenta pe piata din Africa de Sud si in India. A finantat un numar de startup-uri americane si a achizionat sau este actionar in marile companii producatoare de jocuri.

Fondatorul Tencent, Pony Ma, in varsta de 42 de ani, este cel mai bogat om din China, cu o avere de 13 miliarde dolari, dar este probabil si cel mai putin  cunoscut in lumea tehnologiei. Tot ce se stie despre el in zona tech este faptul ca este pasionat de tehnologie. Viata personala este un mister total, si nici macar analistii din Honk Kong nu pot spune daca locuieste in aceasta zona sau dincolo de granita in Shenzen.

Tencent a aparut in 1998 iar primul lor produs a fost un sistem de mesagerie instant pentru calculatoare numit OICQ. Cum tehnologia era aproape identica cu cea detinuta de o companie israeliane, ICQ, Tencent si-a schimbat numele in QQ, devenind un adevarat succes in randul tinerilor care doreau sa comunice unii cu ceilalti.

Marele atu al companiei a venit odata cu tehnologia mobila, prin lansarea in 2011 a primei aplicatii de chat pentru smartphones, Weixin. Compania a adaugat functionalitati noi practic in fiecare luna de atunci, de la abilitatea de a scutura telefonul pentru a vedea cine este in apropiere pana la folosirea telefonului pe post de walkie-talkie si un sistem de transmitere de voce prin intermediul aplicatie, care permite de fapt convorbiri gratuite intre utilizatoril.

Aplicatia si-a datorat succesul in special datorita utilizatorilor QQ, in numar de peste 810 milioane in acest moment, atragand la randul sau circa 355 de utilizatori activi, aproape triplu fata de 2012. Noua functie de e-finance a fost folosita de 40 de milioane de ori in timpul anului nou chinezesc pentru a schimba „pachete rosii”, cadouri traditionale si plicuri cu bani. Iar acum a lansat o versiune proprie a jocului Candy Saga atat pe Weixin cat si pe QQ.

Evident, impactul Tencent nu a scapat cenzurii regimului chinez, care are angajati poate sute de oameni care nu fac altceva decat sa cenzureze orice mesaj critic la adresa guvernului chinez. Situatia este cu atat mai grava cu cat guvernul chinez a emis noi reglementari foarte stricte: utilizatorii de internet care fac comentarii defaimatoare la adresa guvernului si ale caror mesaje sunt vizitate de mai mult de 5000 de vizitatori sau distribuite de mai mult de 500 de ori pot face pana la trei ani de inchisoare.

Impactul a fost extrem asupra utilizatorilor, Sina, platforma de microblogging numarul unu in China a pierdut aproape 9% din utilizatori anul trecut. Totusi, dat fiind faptul ca Weixin ofera camere private de discutie, o parte din utilizatori au inceput sa foloseasca aceasta platforma, considerata mai sigura, desi cum spun si analistii, daca Tencent poate vedea ce se scrie, si guvernul chinez o poate face.

Iar Tencent nu are alta solutie decat sa se supuna. In 2011, guvernul chinez a invitat 39 de companii IT de top sa semneze un acord care indica cum „Companiile de internet trebuie sa consolideze politica lor de auto-gestionare, auto-reținere si de auto-disciplina stricta.”

Ramane de vazut care va fi impactul in piata mondiala a acestui colos. Lansarea Weixin sub numele de „WeChat” pentru piata din afara Chinei a adus deja 100 milioane de utilizatori, in special chinezi care locuiesc in afara granitelor tarii. Aplicatia a fost a doua cea mai descarcata in India in 2013. Asta desi exista multe voci care indica aplicatia ca fiind o „arma de monitorizare” in buzunarul utilizatorului.

 

via fastcoexist

Booking.com

Check Also

Cercetatorii au descopere accidental o modalitate de a face bateriile sa reziste pentru totdeauna

Chiar daca mai sunt de facut multe teste pana cand aceste baterii isi vor dovedi …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


10 − 2 =

Booking.com