Home >> Tehnologie >> Iarna nu-i ca vara

Iarna nu-i ca vara

Pentru detinatorii de masini, expresia din titlu este un fapt stiut si simtit in fiecare anotimp. Daca pe parcursul iernii apare problema zapezilor si inghetului, vara apare problema caldurii excesive generata de motor cat si cea primita de la soare.

Solutia gasita a fost folosirea unor sisteme de incalzire si racire pentru ocupantii autoturismului, mai exact un sistem de climatizare care sa incalzeasca si sa raceasca habitaclul. Ceea ce se considera azi a exista din start pe o masina a fost multa vreme un produs de lux. Ca un exemplu local, vechii detinatori de Dacia stiu cate probleme intampinau cu incalzirea habitaclului, ce sa mai vorbim de racirea lui cu aer conditionat. Circula o vorba intre soferi, aerul conditionat era conditionat de deschiderea geamului. Pana la climatizare insa a fost ceva drum de strabatut.

Primele sisteme de aer conditionat nu s-au bucurat de prea mult succes, si asta pentru ca ocupau foarte mult spatiu, erau mai putin eficiente decat cele aparute dupa anii postbelici, nu aveau termostat sau mecanism care sa opreasca acel ventilator auto (aerul rece intra in continuare in masina chiar daca masina era oprit), sistemul de tevi pus pe masini se dovedea foarte dificil de remediat in service-urile auto iar pretul era foarte mare. Cu timpul, problemele au fost remediate prin diverse inovatii tehnice si au aparut solutii mult mai eficiente.

Masinile moderne au trecut de aceste probleme iar versiunile moderne de climatizare bazate pe compresor clima furnizeaza acum aer conditionat la cerere sau, in cazul masinilor cu pret ceva mai ridicat, climatizare duala. Principiile racirii prin intermediul aerului sau unor agenti de racire au fost folositi apoi si pentru alte sectiuni ale masinii, de exemplul pentru a raci aerul rezultat din combustie ale motoarelor turbo cu ajutorul unui intercooler.

Tehnologia evolueaza continuu si peste ceva timp vom afla si folosi sisteme de racire care folosesc undele sonore, mai exact gazul (heliu) dintr-un recipient este miscat inainte si inapoi de undele sonore si fortand gazul sa se comprime intr-o parte si sa se extinda in cealalta parte. Pentru ca gazul poate absorbi caldura cand este comprimat si apoi elimina caldura cand se extinde, procesul poate fi folosit pentru a scoate caldura dintr-un spatiu inchis.

Un alt sistem este cel care combina evaporarea prin racire cu proprietatile membranelor hidrofobe (rezistente la apa) si un deshidratant, care absoarbe umezeala din aer. Dispozitivul produce aer rece, uscat, fara a folosi agenti frigorifici si utilizeaza mult mai putina energie decat metodele traditionale de vapori-compresie.

Check Also

Cercetatorii au descopere accidental o modalitate de a face bateriile sa reziste pentru totdeauna

Chiar daca mai sunt de facut multe teste pana cand aceste baterii isi vor dovedi …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *