Home >> Featured >> Istoria zborului – partea I

Istoria zborului – partea I

Unul din visurile omeniri indeplinit relativ recent este de a zbura. Omul si-a dorit sa zboare asemenea pasarilor, fascinat de libertatea oferita de zbor si de imaginea de deasupra tuturor. Legendele ne povestesc despre eroi si incercarile lor de a zbura dar si despre urmarile zborului, de multe ori fatale.

Grecii ne vorbesc despre legenda lui Bellerophon Viteazul, fiu regelui din Corint, care l-a capturat pe Pegasus, un cal înaripat. Pegasus l-a ajutat in lupta cu monstrul cu trei capete, Chimera. O alta legenda ne spune despre Daedalus, un inginer care a fost intemnitat de regele Minos pentru a ca a refuzat sa-i construiasca un palat. Impreuna cu fiul sau, Icar, si-a facut aripi din ceara si pene. Daedalus a reusit sa zboare de la Creta la Napoli, dar Icar, obosit de distanta prea mare de zbor, a zburat prea aproape de soare iar ceara de pe aripi s-a topit si Icar a cazut in ocean si a murit. Chiar daca aceste legende ascund de fapt metafore, ne arata cat de mult isi doresc oamenii sa zboare, platind chiar cu viata lor.

Ceva mai recent, Leonardo da Vinci a facut primele studii reale despre zbor in perioada anilor 1480. El a avut peste 100 de desene care ilustreaza teoriile sale despre zbor. Masina de zbor, Ornitopterul nu a fost de fapt niciodata creata. A fost un design pe care Leonardo da vinci l-a creat pentru a arata ca omul poate zbura. Elicopterul modern se bazeaza pe acest concept.

Au trecut trei sute de ani pana cand omenirea s-a gandit din nou serios la zbor si a incercat sa faca ceva pentru a zbura. Fratii Joseph Michel si Jacques Etienne Montgolfier au inventat primul balon cu aer cald. Ei au folosit fumul de la un foc pentru a sufla aer cald intr-un sac de matase. Punga de mătase a fost atasata la un cos iar aerul cald a permis balonului sa fie mai usor decat aerul inconjurator.

In 1783, primii pasageri intr-un balon colorat au fost o oaie, un cocos si o rata. Balonul a urcat la 2000 de metri inaltime si a zburat aproape 2 km. Dupa acest succes, fratii au inceput sa trimita oameni cu balonul, iar primul zbor cu echipaj uman a avut loc la 21 Noiembrie 1783 cu doi pasageri, Jean-Francois Pilatre de Rozier si Francois Laurent.

Urmatorul pas a fost facut prin aparitia planoarelor. George Cayley a facut mai multe incercari pentru a descoperi un mod care omul poate zbura. El a proiectat mai multe versiuni diferite de planoare care utilizau miscarile corpului pentru a putea zbura. Timp de 50 de ani, inventatorul a facut numeroase imbunatatiri planoarelor sale. A schimbat forma aripilor pentru ca aerul sa poata trece corect peste ele. A creat o coada pentru planor pentru stabilitatea aparatului si a fost primul care a recunoscut nevoia de putere suplimentara pentru a strabate o distanta mai mare in aer.

De-a lungul timpului, mai multi inventatori au incercat sa gaseasca solutia zborului pentru durate si distante mari, si nu putini au fost aceia care au murit in incercarea lor. Esecurile lor insa i-au ajutat pe altii si multi s-au inspirat din munca lor. Fratii Orville si Wilbur Wright erau foarte hotarati sa zboare cu un aparat mai greu ca aerul propulsat de un motor. In primul rand acestia au citit tot ce au putut gasi despre toate stadiile incipiente ale zborului si descoperirile facute pana in acel moment. Apoi au inceput sa-si testeze ideile folosind un zmeu, invatand despre cum vantul ii poate ajuta sa zboare si poate acesta afecta suprafata de zbor odata ce aparatul este in aer.

Citeste partea a doua

Booking.com

Check Also

Toate benzinariile mari din Marea Britanie vor trebui sa aiba statii de incarcare pentru masini electrice

Conform Auto Express, toate spatiile de servicii de pe autostrazi (benzinarii, mall-uri, hoteluri etc) precum …

One comment

  1. Primul om care a zburat cu un aeroplan motorizat a fost Traian Vuia pe 18 Martie 1906.
    In ceea ce-i privește pe Frații Wright aceștia au zburat începând cu 1908 folosind avioane având motoare franțuzești marca Bariquand et Marre. Nu au uimit decât ziariștii plătiți sa le facă reclama și pe cei care nu mai văzuseră până atunci avioane. Pentru detalii despre frauda privitoare la pretinsele zboruri cu motor din 1903, 1904 și 1905 cautați pe internet articolele „Frații Wright = impostorii cu care se mândresc Statele Unite” sau „Frații Wright și avionul lor minune care zbura cu atât mai repede cu cât vântul din fata bătea mai tare!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


two + three =

Booking.com