Home >> Transport >> Istoria zborului – partea II

Istoria zborului – partea II

Continuarea articolului Istoria zborului – partea I

Au construit apoi un planor pe care si-au testat ideile timp de trei ani, incercand diverse forme pentru a obtine cel mai bun rezultat. Au proiectat si utilizat un tunel de vant pentru a testa formele aripilor si cozile planoarelor. In 1902, cu un planor perfectionat ca forma, si-au indreptat atentia catre modul in care puteau creea un sistem de propulsie care sa aiba forta necesara pentru a ridica aparatul de la pamant. Astfel a aparut primul motor care avea doar 12 cai putere, similar ca putere cu doua motoare de tuns iarba din ziua de azi.

„Zburatorul” s-a ridicat de la pamant in anul 1903, in Big Kill Devil Hill, North Carolina, SUA, la ora 10:35 dimineata pe 17 Decembrie. Aparatul cantarind aproape 270 de kg a fost pilotat de Orville Wright. Primul aparat mai greu decat aerul propulsat de un sistem mecanic a zburat in primul sau zbor circa 35 de metri in 12 secunde, iar distanta a crescut in incercarile ulterioare, ajungandu-se la 300 de metri in 59 de secnde.

Dar aparatul era foarte greu de controlat. Fratii s-au intors in Dayton, Ohio unde au lucrat alti doi ani pentru a-si perfectiona design-ul. Pe 5 Octombrie 1905, Wilbur Wright a pilotat Flyer III pentru 39 de minute si aproape 38 de km, zburand pana cand a ramas fara combustibil.

Desi detalii complete despre zborul fratilor Wright au fost publicate in Ianuarie 1906, importanta zborului nu a fost recunoscuta. Pe 18 Martie si pe 19 August, romanul Traian Vuia a incercat la randul sau sa zboare in Franta reusind distante de 12 respectiv 14 metri intr-un avion cu aripă fixa complet cu autopropulsie auto-proiectata, care poseda un sasiu complet cu roti. O luna mai tarziu, danezul Jacob Ellehammer a zburat 42 de metri cu monoplanul construit de el.

In 1908, Wilbur Wright a calatorit in Europa si incepand cu luna august a facut o serie de demonstratii de zbor la Le Mans, in Franța. Prima demonstratie din 8 august a atras mult public, inclusiv multi dintre cei mai importanti experimentatori francezi din domeniul aviatiei, care au fost uimiti de superioritatea clara a aeronavelor fratilor Wright, in special datorita capacitatii de a controla avionul. In urmatoarele luni, avioanele s-au perfectionat ajungand sa strabata Canalul Manecii dintre Franta si Anglia.

Industria aviatica a luat avant la nivel industrial odata cu implicarea armatei, care a vazut in avion un aparat de lupta. Prima tara care a folosit avioanele in scop militar a fost Italia, ale carei avioane erau folosite atat pentru recunoastere cat si pentru bombardament si corectarea tirului de artilerie in razboiul dintre Italia si Turcia.

In timpul celui de-al doilea razboi mondial, toate tarile au avansat in dezvoltarea si productia de avioane si aparate pentru razboi. Militarii foloseau deja bombardiere strategice, aparate de atac etc. Tot razboiul a dus la dezvoltarea rapida a elicopterelor.

In zona comerciala a aviatiei, avioanele folosite pentru armata au fost transformate in aparate pentru uz comercial, transportand produse si pasageri. Peste putin timp se vor putea cumpara insa bilete de avion la curse comerciale catre diverse destinatii. De atunci, zilnic se efectueaza mii de zboruri catre diverse destinatii iar odata cu aparitia internetului se pot cumpara oricand bilete de avion spre Austria sau bilete de avion spre Belgia, Franta,Hawai si orice alta locatie din lume sau locala.

Aparitia concurentei a dus la reducerea costurilor concomitent cu cresterea calitatii serviciilor promovate dar si crearea de noi locuri de munca pentru un numar enorm de oameni, peste 56 de milioane de persoane sunt angajate la nivel mondial in domeniul aviatiei si turismului. Dintre aceasta, 8.3 milioane lucreaza direct in industria aviatiei, restul fiind angajati in agentiile de turism sau activitati conexe de turism. Desi transportul produselor cu avionul inseamna doar 0.5% din valorea la nivel global, aduce 35% din incasari generand 539 miliarde USD/an, o valoare apropiata de PIB Elvetiei. In lume, 1.715 companii aeriene operează o flota de 23.000 de aeronave, care deservesc 3750 aeroporturi printr-o retea de rute de mai multe milioane de km, gestionate de 192 de furnizori de servicii de navigatie aeriana si transporta anual peste 3 miliarde de oameni.

Booking.com

Check Also

BMW va lansa prima sa masina autonoma in 2021

CEO BMW, Harald Krueger, a anuntat la intalnirea actionarilor ca in 2021 va fi lansat …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Booking.com