Home >> Design >> Orase care vor sa renunte la masini

Orase care vor sa renunte la masini

Dupa o suta de ani de la aparitia primelor masini, unele orase incep sa realizeze ca masinile nu prea isi au rostul in contextul urban si incep sa regandeasca mediul pentru pietoni. Nu e vorba doar de smog sau de accidente; intr-un oras, masina nu este utila nici macar pentru a face ceea ce trebuie sa faca: un drum de la punctul A la punctul B.

Spre exemplu, traficul din Londra se muta incet catre biciclete si alte solutii de transport. Navetistii din Los Angeles petrec cate 90 de ore pe an blocati in trafic iar in Marea Britanie, soferii pierd 106 zile din viata lor cautand un loc de parcare. Deloc suprinzator, schimbarile se intampla in orase europene care au fost create cu sute de ani inainte de aparitia masinilor. Iata cateva dintre ele:

Madrid

Autoritatile au blocat deja traficul auto pe diverse strazi ale orasului si din aceasta luna, zona libera de masini va creste. Masurand peste 1.5km, zona va permite in continuare rezidentilor sa isi foloseasca masina, dar pentru oricine altcineva va fi solicitata o taxa. Este doar o parte din planul care prevede ca centrul Madridului sa fie complet disponibil doar pietonilor in urmatorii cinci ani. 24 din cele mai aglomerate strazi vor fi regandite pentru mers pe jos, fara acces auto. Mai mult, inainte de a schimba structura strazilor, utilizarea masinilor va fi descurajata prin taxe suplimentare de parcare pentru masinile care polueaza mult.

Paris

Anul trecut, cand nivelul smogului a atins valori record in Paris, orasul a fost nevoit sa ia masuri temporare impotriva utilizarii masinilor in oras. Poluarea a scazut cu 30% in unele zone, iar acum se preconizeaza alte masuri permanente pentru a descuraja utilizarea masinlor. In centrul orasului, nerezidentii nu vor putea circula in weekend si regula s-ar putea aplica in curand la toate zilele saptamanii.

Mai mult, primarul intentioneaza sa dubleze numarul de piste de biciclete, sa interzica masinile diesel si sa limiteze traficul pe anumite strazi cu trafic mare permitand sa circule doar masinile electrice si alte masini cu emisii scazute de noxe. Numarul de soferi in oras a inceput deja sa scada, in 2001 40% dintre parizieni nu detineau o masina, iar azi numarul lor a crescut la 60%.

Chengdu

Un oras satelit planificat in sud-vestul Chinei ar putea servi ca model pentru suburbiile urbane: in locul unui design care sa implice utilizarea unei masini, strazile sunt gandite astfel incat fiecare locatie poate fi vizitata in maxim 15 minute de mers pe jos.

Planul, gandit de arhitectii Adrian Smith si Gordon Gill, nu implica renuntarea totala la masini, insa doar jumatate din drumuri vor permite circulatia masinilor. Conectiunea orasului cu alt oras mare din China se va realiza folosind transportul public. Din populatia asteptata de circa 80.000 de locuitori, cei mai multi vor putea sa mearga la munca pe jos. Proiectul a fost gandit initial sa fie terminat in 2020, dar intampina intarzieri din cauza problemelor din zona.

Hamburg

Chiar daca Hamburg nu intentioneaza sa blocheze accesul masinilor in centrul orasului (contrar unor articole aparute), orasul va pune la dispozitia locuitorilor sai o „retea verde”, care va fi completa in urmatorii 15-20 de ani si va permite mersul pe jos sau pe bicicleta oriunde in oras. Reteaua va acoperi circa 40% din oras, in plus fata de acoperirea unor sectiuni din Autobahn cu parcuri.

Helsinki

Orasul asteapta un numar mare de noi rezidenti in umatoarele decade, dar cu cat mai multi vor veni, cu atat va fi redus numarul de masini ce vor putea circula pe strazi. In noul plan urbanistic, se doreste transformarea zonelor care utilizeaza intens masinile in zone pentru mers pe jos si conectate la sistemul public de transport.

Orasul va construi de asemenea un nou sistem de servicii de mobilitate-la-cerere pentru a simplifica viata fara masina. O noua aplicatie instalata pe telefoane va permite locuitorilor sa poata imparti un taxi sau o masina sau sa gaseasca cea mai apropiata statie de autobuz, metrou sau tren, astfel incat se doreste ca in urmatorii 10 ani masina sa devina nefolositoare in oras.

Milan

Nivelul de smog din oras pune la incercare sistemul de transport public si renuntarea la masini. Mai exact, daca cetatenii vor lasa masinile acasa, vor primi vouchere gratuite pentru a fi folosite in transportul in comun. Un dispozitiv instalat pe bordul masinii va indica daca masina este intr-adevar lasata acasa. De fiecare data cand masina nu este folosita, autoritatile trimit un voucher cu aceeasi valoare a unui bilet de tren sau autobuz.

Copenhaga

In urma cu 40 de ani, traficul era un cosmar in Copenhaga. Acum, mai mult de jumatate din populatia orasului foloseste biciclete pentru a merge la munca sau unde au nevoie.

Zonele pentru pietoni au fost introduse inca din 1960 in zona centrala a orasului, si o zona fara masini a inceput sa se mareasca pe masura ce a trecut timpul. Acum orasul are peste 300 km de piste de bicilete, cu noi piste de biciclete care compun o adevarata „biciclostrada” in dezvoltare in zonele suburbane ale orasului. In Copenhaga este cea mai mica rata de detinere a unei masini din Europa.

Check Also

Munca la birou trebuie sa inspire

Este bine stiut faptul ca productivitatea unui angajat depinde de mediul in care lucreaza si …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *