Home >> Tehnologie >> Piata e-commerce in Romania

Piata e-commerce in Romania

La nivel global se merge pe un trend ascendent in privinta achizitiilor online, valoarea acestora crescand an de an. In Romania, piata de e-commerce este estimata sa ajunga la 1 miliard de euro la sfarsitul acestui an, chiar daca exista doar 2 milioane de utilizatori de internet care fac achizitii online.

Faptul ca piata se dezvolta o confirma si aparitia unor afaceri online care si-au extins sau au inceput sa vanda online. Vorbim aici de magazine de moda, mancare, livrare flori, utilaje si multe alte tipuri de afaceri pentru care internetul a devenit o sansa de a obtine noi clienti.

Comparativ insa cu alte tari din Uniunea Europeana, in Romania valoarea valoarea medie a achizitiilor online este 100 euro in Romania, versus 202 euro in Cehia si peste 800 euro in Marea Britanie. Asta desi preturile nu sunt la jumatate fata de aceste tari, dar cosul de cumparaturi al romanilor este dictat de buget. Exista totusi si cumparaturi care ies din medie, cum ar fi achizitia de produse de lux sau achizitii de sezon sau de evenimente, cum ar fi achizitia de buchete de flori online, bijuterii sau cadouri unde pretul nu mai este factorul de decizie, ci emotia oferita de produs. In plus, vanzarea unor buchete de trandafiri de exemplu poate fi insotita de servicii de livrare personalizate sau inainte de achizitie, acesta poate fi ambalat intr-un mod care sa placa cumparatorului. 

Vorbind de impactul emotional al produselor, se observa o crestere a facilitatilor oferite de site-urile online. Aparitia Web 2.0 permite dezvoltatorilor sa integreze solutii dinamice care ofera o experienta multimedia crescuta prin videoclipuri, prezentari virtuale si alte optiuni care ofera vizitatorului o experienta complexa.

Un nou trend este insa castigatorul absolut in privinta vanzarilor online. E vorba de vanzarile prin intermediul dispozitivelor mobile, fie ca vorbim de aplicatii dedicate fie de versiuni optimizate pentru mobil ale magazinelor online. Valoarea cosului de cumparaturi este de 4 ori mai mare pe dispozitivele mobile decat pe desktop iar anual comerciantii raporteaza cresteri de 70-80% de trafic si de plati de pe dispozitive mobile. In ziua de Black Friday, peste 17% din plati au fost facute de pe dispozitive mobile.

Magazinele online n-ar putea rezista insa fara firmele de curierat care sa le livreze produsele. Cel putin in perioada sarbatorilor si a zilelor de vanzari cu impact puternic, cum este Black Friday, firmele de curierat s-au pregatit eficient si au reusit, in mare parte, sa livreze produsele in termenii promisi la achizitia lor. Ramane insa problema orelor de livrare, de multe ori neonorata si nu in ultimul rand, problema POS mobile (dispozitive mobile care permit plata prin card) care nu sunt folosite in mod satisfacator, multi clienti preferand plata cu numerar, dar la randul sau, nici companiile si firmele de curierat nu se inghesuie sa ofere aceasta facilitate.

Este posibil insa ca odata cu scaderea taxelor de procesare a platilor prin card, sa asistam la o utilizare mai mare a sistemelor de plata online, renuntand la sistemul de plata prin numerar. Plata prin card are avantajul garantiei atat pentru cumparator cat si pentru comerciant, banca actionand ca un garant intre cele doua parti. In Romania, numarul de tranzactii prin card a crescut cu 30-35% in 2014 versus anul 2013 insa, probabil si din cauza comisioanelor mari si aparitia brandurilor internationale care livreaza si in Romania, achizitiile cu cardul s-au mutat pe aceste site-uri.

Booking.com

Check Also

Cercetatorii au descopere accidental o modalitate de a face bateriile sa reziste pentru totdeauna

Chiar daca mai sunt de facut multe teste pana cand aceste baterii isi vor dovedi …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


4 × 3 =

Booking.com