Home >> Design >> Povestea blugilor

Povestea blugilor

Poate cel mai utilizat obiect de imbracaminte folosit de copii, tineri, adulti si batrani deopotriva, blugii au o istorie de peste doua sute de ani, timp in care desi au trecut prin numeroase transformari, au ramas in esenta acelasi lucru: obiecte de imbracamine pentru utilizarea intensiva la birou, petreceri, intalniri, divertisment etc. Astazi se produc peste 2 miliarde de metri de blugi la nivel mondial, cu vanzari de peste 58 miliarde dolari pe an. In medie, un om are circa 7 perechi de blugi in sifonier.

 Denumirea de Jeans vine de la prescurtarea franceza pentru orasul Genova (in italiana, Gênes), unde se producea acest material pentru marina genoveza care avea nevoie de o uniforma care sa reziste cand marinarii spalau puntea in genunchi. In anii de sfarsit ai secolului 18 au inceput sa fie folositi de catre fermierii din SUA, mineri, cowboy si lucratori la caile ferate. Tesatura importata din Franta se numea „serge de Nimes”, serge fiind un material cu mici custauri pe diagonala, iar Nimes fiind un oras din Franta. Denumirea a fost apoi a fost prescurtata de americani in Denim.

De obicei termenul de blugi (jeans) se refera la un anumit tip de pantaloni numit „blugi albastri”. In 1853, in Statele Unite, germanul Leob Strauss, care mai tarziu isi schimba numele in Levi se muta in San Francisco. Cunoscand deja secretele denimului, dar si nevoia oamenilor aflati in febra cautarii de aur in California, acesta lanseaza pe piata blugii Levi`s. Mai tarziu, acesta se asociaza cu Jacob Davis,  care vine cu ideea de a ranforsa zonele de cusatura ale acestora cu tinte de metal, ideea care este patentata in 1872.

Blugii au intrat in atentia publica odata cu lansarea a doua filme, Salbaticul (1953) cu Marlon Brando si Rebel fara cauza (1955) cu James Dean. In ambele filme, tinerii rebeli poarta blugi albastri, jachete de piele negre si tricori albe mulate, ceea ce a facut ca protagonistii sa devina sex simboluri. Aceasta imagine de tineri nonconformisti a atras tinerii de pretutindeni care au inceput sa poarte aceeasi fel de imbracaminte, chiar inventand noi utilizari pentru acest material, fiind folosit pentru fuste, camasi, bandane, posete, rucsacuri, pantofi si multe altele. Blugii au devenit astfel un simbol universal si expresia individualitatii fiecarui tanar.

La jumatatea anilor 60 tinerii rebeli cu motociclete s-au metamorfozat in hipioti cu parul lung care purtau blugi decolorati sau carpiti. Fetele purtau de obicei multe din hainele baietilor pentru ca nu existau blugi pentru femei pe piata. Cumpararea unei perechi de blugi nu era usoara in acei ani, nefiind considerati un produs cautat. Odata cu comercializarea lor prin retele mari de vanzari cum este Gap, blugii au devenit un fenomen mondial al vanzarilor. In acea perioada producatorul Levi a inceput sa vanda blugi cu sloganul „stramtati pentru a se potrivi” si a dus marca la nivel mondial. Cererea a fost atat de mare incat era dificil sa se gaseasca suficient colorant indigo.

In Romania, chiar daca exista o mare cerere pentru acest material, blugii erau foarte greu de procurat, regimul politic al acelor vremuri nu agrea ideea tinerilor cu blugi, considerati rebeli si impotriva regimului comunist. Blugii si-au facut aparitia in magazine dupa anii ’90, cand au inceput sa fie importati masiv din diverse tari, cu precadere din Turcia. 

Azi, blugii sunt folositi si refolositi, se poarta in diverse stiluri si combinatii, sunt donati, vanduti cu preturi record, au diamante, diverse accesorii tehnologice, sunt subiect de teste in laboratoare. Cat de versatil este materialul puteti vedea in imaginile urmatoare:

Articol prezentat de Kurtmann

Booking.com

Check Also

Munca la birou trebuie sa inspire

Este bine stiut faptul ca productivitatea unui angajat depinde de mediul in care lucreaza si …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Booking.com