Home >> Sanatate >> Somnul este crucial pentru calitatea vietii

Somnul este crucial pentru calitatea vietii

Cu un program de lucru incarcat, cu solicitarile de acasa si problemele care apar de pretutindeni, putini dintre noi reusesc sa aiba parte de o perioada de somn necesara pentru a incepe o noua zi. Din pacate, nu dam suficienta atentie acestui fapt si problemele nu intarzie sa apara.

Pana la varsta de un an, un bebelus trebuie sa doarma intre 14 si 15 ore pe zi. Cu avansarea in varsta, perioada se reduce, astfel ca un adolescent are nevoie de 9 – 10 ore de somn, iar un adult intre 7 si 8 ore. Privarea de somn pentru o perioada lunga de timp poate avea consecinte grave asupra corpului uman precum probleme cardiace, pierdere in greutate, diminuarea capacitatilor intelectuale. Sistemul imunitar este afectata cu pana la 70% daca se doarme doar patru ore de somn pe noapte, corpul nereusind sa metabolizeze carbohidratii intr-un timp atat de scurt.

Cu alte cuvinte, trebuie sa dormim si trebuie sa o facem intr-o masura care sa ne ajunga. A dormi pe bucati cum se spune nu este o idee buna, somnul pierdut nu se poate recupera si in timp aduce cu el problemele de sanatate indicate mai sus. In cazul copiilor, somnul are impact asupra dezvoltarii fizice si mentale si privarea de somn poate duce la probleme majore de dezvoltare.

Mai mult, somnul poate duce la aparitia cancerului. Organizatia Mondiala a Sanatatii clasifica lucrul in schimburi noapte/zi ca fiind in Clasa 2A cancerigen. In special lucrul in schimbul de noapte are efect asupra femeilor si poate duce la aparitia cancerului de san, pentru ca perturba producția organismului de melatonina, un anti-oxidant cunoscut si care poate sa reduca nivelul de estrogen in corp, nivel care odata ce este la un nivel ridicat, creste riscul de cancer de san. Femeile gravide care lucreaza in schimburi de noapte sunt mai susceptibile de a da nastere la copii cu greutate mica, pe baza studiilor efectuate in Finlanda si Danemarca.

Pe langa cantitatea de somn, este necesar ca aceasta sa fie de calitate. Pentru un somn de calitate, este necesar sa fie stabilit un program clar de somn, in special pentru copii, cu ore fixe. Mancarea este un alt factor de care trebuie sa se tina cont, nu trebuie sa ne culcam flamanzi sau ghiftuiti de mancare. De asemenea, inainte de culcare trebuie redusa cantitatea de lichide pentru a preveni trezirea pe timpul noptii.

Stabilirea unui ritual inainte de culcare poate avea efecte benefice. Un dus inainte de culcare, o muzica linistita, cititul unei carti sunt optiuni mult mai bune decat televizorul sau calculatorul. Nu trebuie ignorate nici patul, asternuturile, perna etc pentru un somn de calitate. Copiii si animalele de casa trebuie la randul lor sa aiba ore de somn stabilite clar astfel incat sa le intre in obisnuinta.

Booking.com

Check Also

Schimbarile climaterice vor creste numarul bolilor infectioase in Europa

O invazie vastă și rapidă a Europei prin aparitia unor boli infectioase va avea loc …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


1 × 5 =

Booking.com