Home >> Energie >> Vom putea folosi energia nucleara pentru alimentarea masinilor?

Vom putea folosi energia nucleara pentru alimentarea masinilor?

Saptamana trecuta americanii de la Lockheed Martin au anuntat ca sunt in faza beta pentru dezvoltarea unui reactor nuclear bazat de fuziunea nucleara si care ar putea incapea in spatele unui camion. Lockheed Martin sustine ca echipa sa care se ocupa cu dezvoltarea tehnologiei, Skunk Works, lucreaza la un nou reactor de fuziune compact, care poate fi dezvoltat si implementat in mai putin de zece ani.

Desi vestea a fost foarte bine primita in presa, oamenii de stiinta s-au aratat reticenti la aceasta informatie, poate si pentru faptul ca americanii n-au aratat inca nimic ci doar au facut publica informatia. Ideea de a avea energie nucleara nelimitata este in sine exceptionala, se pare ca suntem inca departe de aceasta situatie.

Fuziunea nucleara, co-descoperita de fizicianul australian Sir Mark Oliphant, este procesul care alimenteaza soarele si stelele. Daca este preluata, ofera posibilitatea de a avea energie curata virtual nelimitata.Dupa cum sugereaza si numele, energia de fuziune este eliberata prin unirea nucleelor ​​usoare atomice (de obicei, deuteriu si tritiu, care sunt izotopi ai hidrogenului) folosind o presiune foarte mare si  plasma la temperaturi extreme situata intre campuri magnetice.

Ca si fisiunea nucleara, procesul nu genereaza gaze de sera. Spre deosebire insa de fisiune, care genereaza deseuri radioactive, fuziunea este energie curata. Reactia dintre deuterium si tritium produce heliu si neutroni incarcati electric, astfel ca singurele deseuri sunt generate indirect, cand neutronii lovesc scutul reactorului. Chiar si asa, scutul poate fi reciclat la 100 de ani sau mai repede, spre deosebire de deseurile radioactive care necesita mii de ani.

Deuterium este abunent in mod natural in apa. O tara cu acces la apa va avea in mod natural acces la deuterium, ceea ce va reduce in mod dramatic tensiunile geopolitice privind securitatea energetica. Energia generata pentru fiecare kilogram de combustibil in cazul fuziunii este de patru ori mai mare decat fisiunea nucleara si de peste 10.000.000 de ori mai mare decat energia generata de un kilogram de carbune.

Si mai important, reactia de fuziune este sigura. Se opreste caldura si fuziunea este oprita. Nu exista reactii nucleare in lant, nu se topeste miezul reactorului, nu exista explozii. Vedem deci motivul pentru care aceasta veste a starnit reactii intense.

In timp ce recompensa pentru utilizarea fuziunii este substantiala, la fel sunt si obstacolele care trebuie trecute. Reactia dintre deuterium si tritium este usor de initat, totusi temperaturile necesare ating 100 milioane grade Celsius, de sase ori mai cald decat miezul Soarelui.

Cheia pentru a produce suficienta energie prin fuziune este mentinerea plasmei suficient de mult timp la o temperatura suficient de ridicata pentru a exista un castig net de energie. Comunitatea internationala lucreaza la un reactor pentru fuziune, numit ITER, care va avea o intensitatea a campului magnetic de aproximativ 5 Tesla si o raza de 6 metri. Reactorul este inalt de 60 de metri, cantareste 23.000 de tone si are 80.000 de km de cabluri superconductoare din niobium. Astfel de reactor nu va incapea cu siguranta in niciun camion.

In ciuda dificultatilor intalnite, progresele inregistrate privind generarea de energie prin fuziune au ajuns la valori record. Productia de energie a crescut cu un factor de mai mult de un milion. Experimentele de azi au o putere de zeci de megawati, doar  ITER singur va produce 500 de megawati de energie obtinuta prin fuziune.

 

Via theconversation

Booking.com

Check Also

Stocarea de energie in rezervoare de sare ar putea fi solutia pentru bateriile de mare densitate

Alphabet, compania mamă a Google, are o divizie experimentală numita X care se concentrează pe …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


nineteen + 4 =

Booking.com